• Universumin ainut savolainen ratikka

Mikä?

HKL (Helsingin kaupungin liikennelaitos) ilmoitti kesäkuussa 2018, että se luopuu liikennekäyttöön soveltumattomista ja käytöstä poistetuista vanhoista raitiovaunuista. Luovuttamisella vältetään raitiovaunujen romuttaminen ja mahdollistetaan niiden päätyminen uuteen, innovatiiviseen käyttöön. Vaunut tarjottiin hakemusten perusteella luovutettavaksi uusiokäyttöön, joka tukee kaupunkikulttuurin kehittymistä ja on raitioliikenteen arvon mukaista ja sen historiaa kunnioittavaa.

HKL sai määräaikaan 31.8.2018 mennessä 94 hakemusta. Yksi hakemus oli Mikkelin kaupungilta, joka päätti sijoittaa raitiovaunut Mikkelipuistoon.

Vaunu nro 11 (vetovaunu)

Valmistusvuosi: 1959
Pituus: 13,5 m
Paino: 20 tonnia
Leveys: 2,3 m
Käyttö: Muutettu kuljettajarahastukseen 1981, kun rahastajista pikkuhiljaa luovuttiin (tästä syystä ei rahastajanaitiota), jonka jälkeen
liikenteessä vuoteen 1994 saakka ja koeajovaununa vuoteen 2014 saakka.

Vetovaunu nro 11 oli syystalvesta 1994 alkaen Vallilan korjaamolla. Vaunu laskettiin takaisin teleillensä 26.5.1995, jonka jälkeen sillä suoritettiin noin 3-6 kuukauden ajan koeajoja ja säätöjä. Koeajoja tehtiin ulkona 4.7.1995 alkaen, aluksi vain öisin. Vaunu jäi koeajorupeaman jälkeen HKL:n käyttöön. ABB on tyypittänyt vaunun NAC -kokeiluraitiovaunuksi. Vaunu ei siis koeajoja varten tehtyjen muutosten takia ole täysin alkuperäisessä kunnossaan. Vaunua kutsutaan turboksi: tehoa löytyi koeajovaiheessa huomattavasti enemmän kuin muista vaunuista, mutta se asetettiin normaalitasoon. Vaunun laskennallinen huippunopeus olisi koeajovaiheen tehoilla ollut 110 km/h.

Ratikan aukioloajat

1.9. alkaen
ma-to klo 9-16
pe-la klo 10.30-19.30
su klo 11-15

Molempiin raitiovaunuihin pääsee tutustumaan vapaasti. Käy nappaamassa
Greeneristä vaikkapa kahvia ja herkkuja, ja nauti ratikkaterassilla!

RatikkaCafé vaunussa nro 11 palvelee suppeammilla aukioloajoilla, joista
tiedotamme aina täällä sekä Mikkelipuiston Facebookissa.

Vaunu nro 521 (perävaunu)

Valmistusvuosi: 1958
Pituus: 14,2 m
Paino: 13,4 tonnia
Leveys: 2,3 m
Käyttö: Alkuperäisenä liikenteessä vuoteen 1983 saakka, jonka jälkeen Helsingin kaupungin museovaununa ja varastoituna vuodesta 2008 kaupunginmuseon kokoelmakeskuksessa Tuusulassa. Siirretty Vartiokylän bussivarikolle vuonna 2015 odottamaan poisto tai muuta käyttöä.

HUOM! Alkuperäinen rahastajanaitio löytyy, kunto muiltakin osin täysin alkuperäinen.

Ratikkasynttärit, ratikkakokous, ratikkaillanvietto...

Vanhat raitiovaunut antavat erilaisille juhlille ja tilaisuuksille upeat historiaa huokuvat puitteet. Puutarharavintola Greenerin pimujen taikomat tarjoilut pienellä twistillä kruunaavat elämäsi juhlat. Tilaisuuksia voi pitää molemmissa vaunuissa, ja tilaa löytyy isommille ja pienemmillekin ryhmille.

Ota yhteyttä sähköpostitse
greeneri@mikkelipuisto.fi ja järjestetään yhdessä teille varmasti ainutlaatuiset ratikkajuhlat!